impression image impression image

Groen, bruin en blauw

Omschakelen naar een meer groene en duurzame manier van leven is vaak een heidens karwei. We zitten in een samenleving waarin duurzaamheid wel steeds belangrijker wordt, maar waar feitelijk heel andere normen ons dagelijks leven bepalen. We zijn gewend, ja misschien wel verslaafd, aan gemak, lage prijzen, beschikbaarheid van alles wat ons hartje kan begeren. Een geweldige vooruitgang die na de oorlog een hoge vlucht heeft genomen: ons consumptieparadijs.

Het is een hele toer om daarvan af te kicken. We zijn steengoed in het vinden van uitvluchten, om aan de ene kant een beetje toe te geven: ja , ik kan best wat groener. Aan de andere kant toch maar de knop niet omzetten. En dat is niet zo vreemd. ‘Ons brein is niet goed bedraad om na te denken over een abstract gevaar in de toekomst, zoals klimaatverandering,’ stelt gedragswetenschapper en universitair docent aan de TU Delft Gerdien de Vries in de Volkskrant. ‘Dan moeten we lang en diep nadenken, en dat kost te veel moeite.’

impression image impression image

Soberheid met vreugde

Wat zou het dan toch heerlijk zijn als je niet hoefde te veranderen! Als je al zó leeft dat je impact op de aarde zo goed mogelijk in balans is. In een aantal kloosters kun je zo’n levensstijl aantreffen: eenvoud, soberheid, levensvreugde. Wie een weekje meeleeft met de broeders en zusters wordt er vaak door geraakt omdat je ervaart dat minder (goederen, gedoe) inderdaad meer is (tevredenheid, vreugde). Maar waar vind je zo’n plek ’in de gewone wereld’?

En, ja, zulke plekken zijn er. Dan Buettner, schrijver, journalist en onderzoeker, heeft met behulp van National Geografic die plekken op aarde bezocht en onderzocht waar de inwoners relatief langer en gezonder leven. Hij vond er een aantal en markeerde die op de wereldkaart met een blauwe viltstift. De ‘blauwe zones’ waren geboren.  Met een team van experts, stelde hij vast dat deze mensen zich houden aan negen levensregels. Het zijn aanbevelingen die door iedereen nageleefd kunnen worden.

Een aantal fysieke gewoontes: 1. Werk met je lichaam, ga te voet of op de fiets, beweeg. 2. Zorg voor rustmomenten, draaf niet door: siësta, schemeren, avondjes vrij. 3. Eet niet meer dan je nodig hebt (vul je maag voor 80 procent, zeggen ze), en dan vooral 4. plantaardig voedsel. 5. Een glaasje rode wijn op zijn tijd zal je goed doen. Dit laatste wordt in Nederland inmiddels betwist.

Een andere groep kenmerken van de hoogbejaarden in die blauwe zones behoort meer tot het sociale / spirituele domein. Het bleek belangrijk te zijn dat mensen 6. zin zagen in het leven en daarvoor graag hun bed uitkwamen. Ze ontdekten ook – niet verwonderlijk – de positieve invloed van 7. familie en 8. een vriendenkring om je heen en ten slotte dat men samenkwam met 9. een groep gelijkgestemden.

impression image impression image

Samen sta je sterk

In je eentje ben je niet gauw opgewassen tegen de druk van de moderne samenleving. We hebben daarvoor elkaar hard nodig. Samen sta je sterk. Op internet vind je een aantal initiatieven die in Nederland genomen worden, zodat ook wij in onze samenleving wat gezonder en gelukkiger worden. Maar we hoeven niet ver te zoeken. Binnen de franciscaanse familie worden al heel wat waarden zoals die in de Blauwe Zone gepraktiseerd. Misschien is het de tijd om daarop meer te gaan focussen en er meer aandacht aan te geven. Zal het nieuwe stadsklooster San Damiano in Den Bosch een eerste bruine Blauwe Zone kunnen worden?