impression image impression image

Sinds anderhalf jaar rijd ik in een elektrische auto. Samen met de zonnepanelen op ons dak hopelijk een goede bijdrage aan vermindering van de CO2-uitstoot. Het opladen van de accu doe ik dan bij voorkeur ook thuis. De goedkoopste manier van tanken voor mijn situatie.

De actieradius van mijn auto is niet overdreven groot. Ik woon zelf in het oosten van ons land. In Didam, gelegen in De Liemers, iets ten zuidoosten van Arnhem. Zo af en toe moet ik met de auto naar een relatief verre locatie: Leeuwarden, Delft of Nederweert. Dan is het soms spannend of ik met een volle accu de rit heen en weer terug naar huis kan maken. Onderweg bijladen vraagt relatief veel tijd. Kun je in een paar minuten je tank vol benzine getankt hebben, de accu een stuk bijladen kost al gauw een kwartier tot een half uur. Daarom kom ik ook het liefst thuis om bij te laden. Dan maakt tijd niets meer uit.

impression image impression image

Een tellertje vertelt mij hoeveel kilometers ik naar verwachting nog kan rijden. Dat is een goede maat. Maar soms loopt dat tellertje harder terug dan het aantal kilometers dat ik afleg. Dat hangt samen met rijsnelheid, wind voor of tegen en vlak of heuvelachtig. Dan ga ik mijn doel dus niet halen. Om die twee tellertjes toch weer gelijk te laten lopen is het handig om wat minder snel te rijden. Dan heb je minder weerstand en rijd je zuiniger. Meegaan in de slipstream van een vrachtwagen werkt nog veel beter, maar die zijn er niet altijd.

In beide situaties gaat mijn rijsnelheid terug naar ergens rond de 90 kilometers per uur op een autosnelweg. Voor mijn auto en het halen van het doel is dat optimaal. Maar is het dat voor mij ook? Ik was altijd gewend om te rijden met de maximum toegestane snelheid. Nu rijd ik vaak zelf met een snelheid die ik eerder nog wel een betitelde met ‘treuzelen’. Ik heb gemerkt dat het psychisch aanvaarden van regelmatig wat langzamer rijden tijd kost, maar dat het me nu geen moeite meer kost. Het wordt tegenwoordig voor mij echt een spel om op weg naar welk reisdoel dan ook de twee tellertjes steeds gelijk te laten lopen. Ook bij kortere afstanden.

impression image impression image

Hiermee is autorijden voor mij een veel bewustere activiteit geworden dan voorheen. Ook uitdagender omdat een bijna lege accu onderweg grotere (tijd-)consequenties heeft dan een bijna lege tank. Het enige waar ik nu nog even op moet letten is de reistijd, omdat alle routeplanners uitgaan van de maximum rijsnelheid. Ik rijd gemiddeld wat langzamer en heb dus wat meer tijd nodig. Tezamen met het minder inhalen van ander verkeer is het autorijden voor mij een stuk rustiger geworden. Het is nog net niet de trein, want dan had ik er een boek bij kunnen pakken.